Gerilla marketing och grafisk formgivning

Marketing och grafisk formgivning för dig som som inte är rädd för uppmärksamhet

marknadsföring

Gerilla marknadsföring och grafisk formgivning är humor, kreativitet och billiga knep för att öka medvetenheten om din kampanj.

Marknadsföring gerilla-style är ett relativt billigt sätt att göra marknadsföring, och fungerar genom att vara överraskande, provocerande och rolig, och tilltalande att dela, muntligt och socialt. På så sätt blir marknadsföringen självförstärkande.

Förstås är gerilla marknadsföring särskilt lämplig för attitydkampanjer och okonventionella företag.

Exempel

Exempel på gerilla marknadsföring (vissa kunder har inte velat nämnas med namn):

Reklam för turistambassadör program i Helsingör, 2016
En grupp ungdomar stod med stora kartongskyltar, på Helsingør station och färjeläge, som på danska, svenska och engelska meddelade “Välkommen”, “Hoppas du får en trevlig dag”, “Du är söt”, “Du är skön”, “Du är värdefull”, etc.
Evenemanget fick massor av publicitet på sociala medier och i lokala tidningar.

Informationskampanj om kvinnliga omskärningar, för FN:s befolkningsfond (UNFPA), 2010
Cykelsadelntäcken på en massa flickacyklar, på järnvägsstationer, med en diskret text och några jätte indiskreta rakblad tryckt på.

Ren stad kampanj Ishøj, 2016
Stora gula skyltar med texten “hvor?” På alla(!) lampstolpar i kommunen, utom dem som hade papperskorger, där skylten var “HÄR!”.

För konstförening, 2011
En pop-up konstutställning i mynttvätt.

För högskola, 2006
En mobil modeshow med catwalk på S-tåget i Köpenhamn.

För ungdomsskola, 2017
Dans flashmob i köpcentrum.

Ren stad kampanjen, Ishøj kommun, 2012
QR-koder på alla soptunnar, som gjorde varje soptunna till en ‘lotteriekupong’. Priset kunna vara t-shirts, filmbiljetter eller presentkort till köpcentret.

Ren stad kampanj Ishøj, 2018
Klara gula asfaltmarkeringar runt nya askkoppar i trottoaren, och alla soptunnar var inslagna i mycket färgstarka affischer. Relaterade affischer i lamppostar.

Texten på soptunnan kunna t.ex. vara “Pizzabrickor, godispåsar och räkningar – kan innehålla all ditt skit” eller “glutenfri, laktosfri och organisk – kan innehålla all ditt skit”.
Allt tryckt material, på soptunnar och i lamppostar, hänvisade till ett falskt företags hemsida, som hävdade att de hade uppfunnit soptunnan, trottoar och cykelvägar. På så sätt kunde vi (med tungan tryckt väl in i kinden) marknadsföra soptunnar som en helt ny uppfinning.
Kolla på renbyrarby.dk

[Schemalagd] För författare, 2019
En författare läser hela(!) sin roman om hemlösa högt framför Christiansborg (Danmarks parlament). Läsningen spelas in som en ljudbok (“läst av författaren själv, framför Christiansborg från <datum: tid> till <datum: tid>”).
Ett särskilt VIP-område är märkt omedelbart framför författaren, med gratis kaffe och smörgåsar, endast för hemlösa.

Ren stad kampanj Ishøj, 2017
Maria Prohazka från Levende Streg, skapade en underbar superhjälte för oss, som fick namnet World Trash Fighter, och därmed ‘stal’ vi den allmänt använda förkortningen “WTF” (“What The Fuck???”).

För ungdomsutbildning, 2009
Överrasknings raveparty i mynttvätt.
Ljus, ljud, bar etc. var förberedd så att den kunde sättas upp och tas bort på några minuter.

Meta-reklam 2014 –
Gratis taltidskort på kaféer etc.
Samtalstid är inte i telefon – “Tio minuter gratis samtalstid. Efteråt måste du överlämna kortet till lyssnaren. Att lyssna ger rätt att prata.”

För Amnesty International, 1998
Blodiga stolar med rep, mitt i gågatan.

För ostaffär, 2017
Tecken på trottoarutställningen: “Hålen i denna ost är överskottshål från förra årets produktion av vaniljkransar”.

[Schemalagd] För försäkringsbolag, 2019
Ficktjuvar placerar reklamtryck i väskor och fickor.

[Planerat] för socialpolitiks-kampanj, Sverige, 2019
Typiska ordningsvakt-jackor med texten “INSECURITY”.

Grafisk formgivning

Forutom gerilla marnadsföring gör jag också vanlig marnadsföring och grafisk formgivning, som till exempel:

  • Logga och visuell identitet 
  • Trycksaker
  • Webbplatser och nätbutiker
  • Appar
  • Textiltryck
  • Foto och fotoredigering
  • Videoinspelning och -redigering
  • Animation
  • Lasergravering och fräsning
Gerilla marketing och grafisk formgivning – när du inte är rädd för uppmärksamhet. Kreativitet för att öka medvetenheten om din kampanj

Jag har gjort det i över tjugo år, för till exempel UNFPA, Polisen, D*A*D, Georg Jensen, Transglobal Underground och Ishøj Kommune — från Nuuk, i polarhavet, till Nouméa, i stilla havet, så var därför inte rädd för att vara för långt borta från mig.

Tryck och gravyr

I samarbete med KT Skilte, Lasertryk, Onlineprinters och Total Gravering kan vi alltid erbjuda en optimal tryckt eller lasergravyr på ditt visitkort, affisch, skylt, eller vad det nu kan vara, till en god pris.

Foto och video

Tillsammans med Stilfoto och Danish Media kan vi erbjuda ultimata foto- och videoinspelning och redigering till dig.

Textil tryck

Vår affärspartner HN Promotion kan vi erbjuda ett stort urval av textiltryck och broderi.

Gerilla marketing och grafisk formgivning – när du inte är rädd för uppmärksamhet. Kreativitet för att öka medvetenheten om din kampanj

Vill du veta mer?


vi kan göra …

  • Anteckningsblock
  • Affischer
  • Besökskort
  • Badges
  • Banderoller
  • Bildekaler
  • Broschyrer
  • Böcker
  • Digitala visitkort
  • Flygblad
  • Fotograferingar
  • Fotoretuschering
  • Fönsterdekaler
  • Grafiska kurser
  • Infoblad
  • Klistermärken
  • Kuvert
  • Kylskåpsmagneter
  • Lasergravering
  • Logoformgivning
  • Mappar
  • Meny
  • Merchandise
  • Mobila Covers
  • Musmattor
  • Märken
  • Nyhetsbrev
  • PowerPoint
  • QR-koder
  • Skyltar
  • Sociala medier
  • Stämpelkort
  • T-shirts
  • Textiltryck
  • Tidningar
  • Typografi
  • Typsnittsformgivning
  • Videokurser
  • Videoinspelning
  • Videoredigering
  • Visitkort
  • Visualisering
  • Visuell identitet
  • Vykort
  • Webbplatser